ریل آسانسور چیست؟

ریل آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه ریل آسانسور صحبت کنیم. ریل به عنوان یکی از قسمت‌های مهم آسانسور در ایجاد امنیت و عملکرد این دستگاه حائز اهمیت بسیاری است. ریل آسانسور قطعه فلزی از جنس فولاد با مقطع T شکل هست که از منحرف شدن کابین آسانسور و کادر وزنه جلوگیری می‌کند. این قطعه با هدایت آسانسور حرکات جانبی را به حداقل می‌رساند و از نوسانات بیش از اندازه کابین نیز جلوگیری می‌کند.

آسانسور 1 3 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

ریل‌های راهنما وظیفه حفظ ایمنی حرکت کابین را نیز به عهده دارند، زیرا ترمز ایمنی اضطراری (پاراشوت)بر روی این ریل های راهنما عمل می‌کند. با توجه به اینکه ریل‌ها در آسانسور اهمیت زیادی دارند، هرگونه اختلال و مشکل در آن ها می‌تواند کل عملکرد و کارایی دستگاه را مختل کند. به همین دلیل است که این ریل‌ها را از فولاد می‌سازند تا جنسی مستحکم و مقاوم داشته باشد.

با وظایف ریل آسانسور آشنا شویم

همانطور که قبلا نیز اشاره شد وظیفه اصلی ریل آسانسور هدایت آسانسور و کادر وزنه در چاه آسانسور است، از دیگر وظایف ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر نیرو‌های خارج از مرکز که باعث نوسان کابین می‌شود
  2. ارتعاشات افقی را به کمترین تعداد موجود می‌رساند
  3. متوقف کردن کابین آسانسور در زمان پاراشوت

چگونه ریل آسانسور مناسب را انتخاب کنیم؟

ریل‌های آسانسور ابعاد گوناگونی دارند که در برندهای مختلفی توزیع شده اند. ریل های آسانسور ایرانی یکی از بهترین این محصولات است که کاملاً مطابق با استاندارد بین المللی و مقاومت عالی به تولید رسیده است. طول ریل آسانسور 5 متر بوده و در مواقعی نیز از ریل هایی با طول 3 متر نیز استفاده می‌کنند.

ریل آسانسور افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

ریل‌های آسانسور معمولا با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود که رایج ترین آن‌ها 4 سایز T5،T9 ،T16، T125 است که با توجه به سرعت، ظرفیت و ارتفاع آسانسور انتخاب می‌شوند.

ریل آسانسورارتفاع چاه آسانسورظرفیت آسانسورسرعت آسانسور
T5کمتر از 15 مترحداکثر 4 نفرحداکثر 1 متر برثانیه
T9کمتر از 30 مترحداکثر 7 نفرحداکثر 1.2 متر برثانیه
T16بین 30 تا 50 مترحداکثر 12 نفرحداکثر 1.6 متر برثانیه
T125بیشتر از 50 متربالای 12 نفربیشتر از 1.6 متر برثانیه

نصب ریل آسانسور چه اهمیتی دارد؟

نصب ریل آسانسور حتماً باید به دست متخصصین با تجربه انجام پذیرد. چرا که نصب غیر اصولی این قطعه منجر به بروز تغییرات در مقاومت اصطکاکی ریل آسانسور می‌شود.

جهت نصب صحیح ریل‌های آسانسور، ابتدا باید چاه آسانسور شاقول شده و اندازه مناسب آن مطابق با نقشه‌های طراحی شده تعیین و مشخص شود. باید توجه داشت که ریل‌ها در محل اتصال به یکدیگر باید کاملا در یک‌ راستا قرار بگیرند؛ یعنی جلو یا عقب نباشند.

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟ افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

در نظر داشته باشید که نصب ناصحیح این دستگاه می تواند عملکرد آسانسور را به طور کلی بر هم بزند و خسارات زیادی ایجاد نماید.

نکته حائز اهمیت بعدی که کارشناسان ما هنگام خرید آسانسور به مشتریان گوشزد می کنند اینست که این قطعات در زمان‌های خاصی حتماً باید روغن کاری شوند، در غیر این صورت صداهای ناهنجاری از خود نشان خواهند داد.

قیمت ریل آسانسور

قیمت ریل آسانسور مطابق با نوع استانداردها و درصد کیفیت آن‌ها تعیین می گردد. ریل آسانسور هیدرولیک یا توجه به نوع عملکرد و کارایی که دارد، قیمت‌های متنوعی را به خود اختصاص داده است که بر اساس میزان مرغوبیت، کیفیت آلیاژ مورد استفاده، مقاومت قطعه و نوع برند آسانسور هیدرولیک بالا و پایین می‌شوند.

عامل مهم که در قیمت ریل تاثیر گذار است، انتخاب ریل گرم یا سرد می باشد. شمش فولادی با استفاده از ماشین آلات متفاوت در دماهای مختلف و با روش‌های متعددی به اشکال گوناگون در می‌آید. یکی از این روش‌ها نورد به دو روش سرد و گرم است. در نهایت این نکته مهمی است که ریل نورد سرد در کشور ما قیمت بالاتری دارد.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *