سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل آسانسور، قطعه بسیار مهم که در مرحله مکانیک آسانسوراستفاده می‌شود. اولین بار توسط  مهندس معدن آلمانی به نام آلبرت در سال 1984 با جنس فولادی که از مقاومت بالایی برخوردار است ساخته شد.

به طور کلی عمر مفید سیم بکسل آسانسور بین 5 تا 10 سال است که بادر نظر گرفتن ترافیک ساختمان و وزن استفاده کنندگان توسط آسانسور آن ساختمان برای هر آسانسور متغیر می‌باشد.

قطعات مهم سیم بکسل آسانسور کدام اند؟

سیم بکسل‌ها دارای مشخصات  مهمی هستند که هر کدام از این قطعات باعث استحکام بیشتر سیم بکسل می‌شود، این قطعات به شرح زیر می‌باشند:

هسته یا مغزی سیم بکسل اسانسور

بخش مهم سیم بکسل، آسانسور هسته یا همان مغزی می‌باشد. مغزی به علت نقش نگهدارنده‌ای که در حفظ رشته سیم مفتول در شرایط وارد شدن بار و فشار به سیم بکسل دارد باید از قطر مناسبی برخوردار باشد. اگر قطر مغری سیم بکسل کم باشد در هنگام وارد شدن فشار باعث ساییده شدن و کاهش طول عمر رشته‌ها می‌شود.

قیمت سیم بکسل آسانسور

امروزه هسته یا مغزی مناسب برای بالا بردن طول عمر سیم بکسل آسانسور بهترین گزینه مغزی فولادی و کنفی هستند، مغزی کنفی در مقایسه با فولادی از انعطاف بیشتر و مقاومت و استحکام کمتری برخوردار است.

استرند

برای نگهداری رشته‌های مغزی نیاز به یک پیچش طناب به دور رشته‌ها می‌باشد، استرند با پیچیدن به دور رشته‌های مغزی باعث ایجاد انسجام و بالا بردن مقاومت رشته‌ها می‌شود.

مفتول

از پیچیده شدن چندین مفتول استرند سیم بکسل به وجود می‌آید. فلزاتی همچون آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ مفتول مورد استفاده در سیم بکسل می‌باشند.

انواع مفتول‌ها در سیم بکسل اسانسور

در تولید سیم بکسل از انواع مختلفی مفتول استفاده می‌شود:

  • مفتول فولادی فاقد روکش: این نوع سیم بکسل درمکانهایی که رطوبت  بالایی دارند مناسب نیست، در محیط‌هایی که رطوبت  کمی وجود دارد یا اصلارطوبت نباشد این نوع مفتول گزینه مناسبی است
  • مفتول فولادی استیل: مفتول‌های فولادی استیل برای مکانهای  با گرمای بالا ومرطوب برخوردار هستند گزینه مناسبی است، این مفتول در برابر گرما و زنگ ‌زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع مفتول برای محیط‌هایی که دارای رطوبت بسیار بالایی هستند و امکان زنگ‌زدگی بسیار بالایی در آن محیط وجود دارد بهترین گزینه است.
دلایل آسیب دیدگی سیم بکسل اسانسور
  • عدم سرویس به موقع و رعایت نکردن شرایط نگهداری از سیم بکسل با توجه به شرایط حاکم بر جو هوا
  • رطوبت بیش از حد در اطراف سیم بکسل
  • خشک شدن مغزی سیم بکسل به دلیل عدم روغنکاری به موقع و مناسب
راهکار افزایش عمر مفید سیم بکسل اسانسور

از عوامل مهم در افزایش عمر مفید سیم بکسل آسانسور روغنکاری آن‌ها به صورت مرتب می‌باشد.

تست کشش سیم بکسل که باید به صورت ماهیانه انجام شود