بررسی نرمی حرکت آسانسور؛
وقتی یک آسانسور با کیفیت حرکت عالی می‌خواهید

در این مقاله می‌خواهیم به کیفیت و نرمی حرکت آسانسورها بپردازیم. یکی از مهمترین فاکتورهایی که در خرید آسانسور موثر بوده و بیانگر کیفیت آن است نرمی حرکت و در عین حال سرعت در خدمات‌رسانی می‌باشد.

کلیت صنعت آسانسور از حدود سال‌های 1975 به بعد به شکل کنونی درآمد. یعنی موتور آسانسورها از برق DC شهری استفاده نمود و تابلوهای رله‌ای نیز به کنار رفت.

در اوایل موتورها که همگی دارای گیربکس نیز بودند دارای دو و یا حتی 3 دور سرعت بودند تا بتوانند میان سکون و حرکت با سرعت نامی(غالبا 1 متر بر ثانیه) سرعتی مابین صفر و سرعت نامی نیز داشته باشند تا شوک ناشی از تغییرات ناگهانی سرعت را کاهش دهند.

j4ijd9svwsj21 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

نمونه‌ای از یک موتور 3 سرعته با برند ziehl-abegg مورد استفاده در سال‌های 1973 تا 1985 را در تصویر بالا می‌بینیم. پس از آن با پیشرفت تکنولوژی و پر استفاده شدن درایوهای 3vf با استفاده از موتورهای تک‌سرعته و تغییر دادن میزان ولتاژ و فرکانس برق مورد استفاده موتور، این امکان میسر شد که سرعت آسانسور در ابتدای حرکت به آرامی زیاد شده و در انتها نیز به آرامی کم شود و نتیجتا مسافر نیز آرامش و راحتی بیشتری در طی حرکت آسانسور را تجربه می‌نمود. لازم به ذکر است که با توجه به کم شدن (تقریبا از بین رفتن) شوک وارده به سیستم، هم استهلاک قطعات کم می‌شد و هم مصرف انرژی تا 50 درصد کاهش می‌یافت.

ZIEHL ABEGG 1 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

در بالا تصویری از یک موتور تک سرعته با برند ziehl-abegg که با درایو کنترل سرعت راه اندازی می‌شود و شوک بسیار ناچیزی در شروع و پایان حرکت دارد را مشاهده می‌کنیم. لازم به ذکر است که در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌ها از این سیستم استفاده می‌کنند.

پس از آنکه تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (GEAR LESS) پیشرفت چشمگیری کرد و خود موتور میتوانست در خروجی سرعتی در حدود 1 تا 2 متر بر ثانیه را بدهد، نسل جدیدی از آسانسورها با موتورهای گیرلس و کیفیت حرکتی بی نظیر وارد بازار شد.

SM200 45D 2 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

در تصویر بالا نمونه‌ای از یک موتور گیرلس با برند ZIEHL-ABEGG را ملاحظه می‌کنیم. در موتورهای گیرلس با توجه به اینکه یک مجموعه قطعه مکانیکی عظیم به اسم گیربکس، از موتور حذف شده بود، هم راندمان و مصرف انرژی بسیار بهینه شد و هم هر گونه لرزش و افت کیفیت ناشی از چرخ یا حلزون گیربکس از سیستم برداشته شد. بدین شکل یک کیفیت حرکت بسیار بالا در کابین آسانسور را ملاحظه می‌کنیم.

تا بدین جا در رابطه با تغییر نرمی و کیفیت حرکت ناشی از سیستم محرکه صحبت کردیم. عوامل بسیار دیگری نیز در این موضوع نقش دارند که به آنها اشاره می‌کنیم:

ریل‌ها

جنس ریل‌ها و ماشینکاری سطح ریل می‌تواند بسیار در حرکت آسانسور تاثیر بگذارد. همینطور نصب ریل‌ها به شکل صحیح نیز بسیار بر کیفیت حرکت موثر است.

اجناس مکانیک پکیج

هر آنچه در سیستم انتقال نیرو وجود دارد می‌تواند باعث کاهش نرمی و کیفیت حرکت شود. به عنوان مثال سیم‌های فولادی نامرغوب، فلکه‌های هرزگرد نامرغوب، شاستی موتور با طراحی غلط و یا متریال ضعیف، کفشک‌های نامرغوب و ...

درایو

در صورتی که درایو فیدبک مناسب نگیرد و یا به هر طریقی نتواند دستور درست به موتور بدهد، حرکت آسانسور همراه با ضربه و لرزش خواهد بود.

موتور

به غیر از برند موتور آسانسور که کیفیت‌های بسیار متفاوتی با هم دارند، در صورتی که موتور ضربه خورده باشد، ممکن است فلکه اصلی کشش و یا فلکه هرزگرد و یا قطعات داخلی نیز آسیب دیده و نرمی حرکت را از بین ببرد.

طراحی و نصب

در صورتی که تمامی قطعات درست انتخاب شده و بهترین کیفیت را داشته باشند، اگر طراحی به شکل صحیح و یا نصب به صورت اصولی و با دقت انجام نشود، نمیتوان انتظار کیفیت و نرمی حرکت خوبی را داشت.

به طور خلاصه یک آسانسور با کیفیت حرکت عالی فقط و فقط زمانی بوجود می‌آید که همه قطعات با کیفیت انتخاب شوند، به درستی طراحی شده و همچنین به دقت اجرا شوند.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *