چطور در خانه های ساخته شده، آسانسور اضافه کنیم؟

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی: اکثر افراد میان‌سال یا سن بالا از اینکه شرایط منزل‌شان به گونه‌ای نیست که بتوانند در آن راحت باشند و به دلیل داشتن پله، به سختی مسیر و طبقات را طی می کنند، ناراضی هستند. شیوع پادرد و کمردرد در این سنین باعث می‌شود افراد به فکر چاره برای رفع این مشکل باشند. اگر خانه و محل سکونت خود را دوست دارید و بسیاری از خاطرات شما در خانه فعلی‌تان رقم خورده است، و تمایل به ترک آن ندارید، بهترین گزینه اضافه کردن آسانسور به همین خانه هست.

نصب آسانسور در ساختمان

اضافه کردن آسانسور به ساختمان‌های قدیمی علاوه بر کمک به تسهیل رفت و آمد بین طبقات، ارزش ملک را هم افزایش می‌دهد. پس اگر در حال ساخت خانه هستید، حتما جایی را برای نصب آسانسور اختصاص دهید. و اگر خانه فعلی شما چند سال ساخت است و یا قدیمی محسوب می‌شود، با ما همراه  باشید و نکاتی که در این مقاله می گوییم را مد نظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و بهرین روش را برای بازسازی و نوسازی ساختمان خود انتخاب کنید.

نصب آسانسور در ساختمان

اضافه کردن آسانسور در ساختمان های قدیمی

با توجه به تغییر شرایط جسمانی افراد در سنین میان‌سالی و مشکلات حرکتی در این ایام، اکثر خانواده‌ها تصمیم به تغییراتی در منزل می‌گیرند تا هم از تعداد پله کمتری در طول روز بالا و پایین روند و هم بتوانند به راحتی بین طبقات جابجا شوند. به همین دلیل اکثر ساختمان‌ها با نصبِ آسانسور بازسازی می‌شوند. نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی علاوه بر جابجایی راحت انسان، در حمل وسایل و لوازم نیز به کمک انسان می‌آید و از طرفی باعث ارزش افزوده ملک می‌شود.

امروزه آسانسورها در سایزهای کوچک نیز طراحی و ساخته می‌شوند. به طوری که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و به آسانی در اغلب منازل قابل نصب هستند. طراحی بسیاری از منازل ساخته شده،  به گونه‌ای هست که بتوان بعدا آسانسور را اضافه کرد. اما اگر ساختمان به گونه‌ای باشد که از قبل برای افزودن آسانسور، جایگاهی درنظر گرفته نشده باشد، در اکثر موارد می‌توان با حذف کمدها یا انباری ها یا پاسیو که اکثرا در خانه‌های چند طبقه طبق یک نقشه و بالای سر هم قرار گرفته‌اند، این فضا را برای نصب آسانسور باز کرد.

اگر فضای مورد نیاز را در خانه داشته باشید، کافیست با شرکت‌های آسانسوری مشورت کنید تا آن ها جزئیات کار را بسنجند و محاسبات را انجام دهند و برای نصب اقدام کنند.

بنابراین می‌توان در ساختمان‌های ساخته شده چنانچه اعتراضی برای شهردای نباشد، با گرفتن هزینه تراکمی برای قسمتی که از ساختمان کم و برای آسانسور فضا ایجاد می‌شود، در صورتیکه استاندارد آسانسور، آسانسور ایجاد شده را تأیید کند، پایان کار گرفت.

نصب آسانسور در ساختمان

آسانسور در ساختمان های قدیمی هیدرولیکی باشد یا کششی؟

پیشنهاد می‌شود در آپارتمان‌های قدیمی، در صورت داشتن شرایط کافی و جانمایی مناسب، از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده شود. چرا که از امنیت بالاتری نسبت به آسانسورهای کابلی کششی برخوردار هستند. در آسانسورهای کششی سیلندر و پیستون جک هیدرولیک زیر کابین قرار دارند. به همین دلیل احتمال سقوط آسانسور و سایر خطرها در آسانسورهای هیدرولیک نسبت به آسانسورهای کششی، حداقل یک دهم است.

البته شاید در بررسی اولیه اینطور به نظر برسد که هزینه قطعات آسانسور هیدرولیک نسبت به آسانسور کششی بیشتر باشد. ولی وقتی هزینه خرپشته و سازه لازم برای آسانسور کششی را به هزینه‌ها اضافه کنیم، مشخص می‌شود که مجموع هزینه‌های اجرای آسانسور هیدرولیک در منازل قدیمی، نسبت به مجموع هزینه‌های اجرای آسانسورهای کششی کمتر است. به صورت کلی می‌توان گفت سیستم جک هیدرولیک برای منازل با ۵ توقف از نظر امنیت و صرفه اقتصادی انتخاب مناسبی هست.

نصب آسانسور در ساختمان

شرایط لازم برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چیست؟

نصب آسانسور در ساختمان

۱- فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی:

پس از اینکه کارشناس مربوطه اقدام به بررسی محل نصب کرد و شرایط لازم برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی را سنجید و مطمئن شد که امکان نصب آسانسور در ساختمان مدنظر وجود دارد، نیاز به آزادسازی فضا می‌رسد. لازم به ذکر است که بدانید حداقل فضای لازم برای کابین آسانسور 3 نفره 0.6 متر مربع است و برای کابین 4 نفره 0.8 متر مربع و برای کابین 5 نفره 1 متر مربع است. حداقل فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور 100 * 160 و یا 145 * 145 است و در فضاهایی با اندازه‌های کمتر از 120 * 120 نصب آسانسور قابل اجرا نیست.

2- مجوز نصب : 

از دیگر شرایط لازم و ضروری برای نصب آسانسور در ساختمان اخذ مجوزهای نصب از شهرداری جهت اخذ پایانکار است. البته در ساختمان‌هایی که دارای پایانکار هستند نیازی به اخذ مجوز نیست. در این شرایط شهرداری با گرفتن هزینه تراکمی یعنی کاهش مساحت پاسیو و یا دیگر محل نصب آسانسور، در صورت استاندارد بودن آسانسور پایانکار می‌دهد.

3- رضایت کلیه ساکنان ساختمان برای نصب آسانسور: 

اولین و مهم ترین شرط لازم برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی، توافق و رضایت همسایگان من باب این موضوع است. این احتمال وجود دارد که در بعضی از ساختمان‌ها، ساکنین طبقات اول و دوم برای نصب آسانسور هزینه نکنند چرا که ساکنین طبقات همکف و اول به آسانسور نیاز ندارند و یا کمتر استفاده می‌کنند.

 4- تایید نقشه‌های ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی جهت اجرا: 

نصب و اجرای آسانسور بدون مجوز و یا اخذ تاییدیه های لازم همچون تاییدیه استاندارد آسانسور باعث می‌شود که مالکین در هنگام فروش ساختمان با مشکل روبرو شوند. به علاوه نصب آسانسور بدون مجوز، تحت پوشش بیمه حوادث قرار نمی‌گیرد.

5- تهیه برق سه فاز: 

در صورت نیاز، این مورد بایستی توسط متقاضی تهیه شود. در صورت استفاده از آسانسور هیدرولیکی، می‌توانید آن‌ را با برق تک فاز راه‌اندازی کنید.

نصب آسانسور در ساختمان

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی چه قوانینی دارد؟

قبل از اقدام به هر کاری و یا تخریب ملک، حتما لازم است قوانینی را که برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی وضع شده است را بررسی کرد. در ادامه مقاله این قولنین را بیان کرده‌ایم.

اخذ مجوز شهرداری برای نصب آسانسور:

در اکثر موارد اجرا و نصب آسانسور داخل ساختمان نیازی به مجوز از شهرداری ندارد. بعد از مراجعه به شهرداری و اخذ استانداردهای لازم، می‌توان با پرداخت مقداری جریمه، آسانسور را در سند ساختمان درج کرد. چنانچه آسانسور در خارج از ساختمان و یا در مشاعات به گونه‌ای نصب شود که وارد حریم خیابان شود، لازم است قبل از هرگونه اقدام برای نصب و اجرای آسانسور، مجوزات لازم از شهرداری اخذ شود تا در زمان عملیات نصب، باعث توقف کار نشود.

بررسی ماده 23 قوانین استفاده از آسانسور:

به استناد ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، ساکنین طبقات همکف و اول نمی‌توانند هزینه مربوط به آسانسور را به دلیل استفاده نکردن از آن، پرداخت نکنند. و هرگونه اعتراض در این زمینه قابل قبول نخواهد بود.

بررسی ماده 4 قوانین استفاده از آسانسور: 

با توجه به ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات دوم، سوم وچهارم از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر شود، مالکین دیگر می‌توانند از طریق قانونی سهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکینی که معترض هستند دریافت کنند.

چکاپ سالیانه آسانسور:

طبق مقررات ملی آپارتمان‌ها لازم است هر سال آسانسورها توسط شرکت‌های معتبر دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد بررسی شوند.

نصب آسانسور در ساختمان

استفاده از آسانسورخانگی یا home lift

برای نصب آسانسورهای خانگی نیاز به تخریب زیادی نیست. همچنین به چاهک، سیم بکسل و موتورخانه هم نیازی ندارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. در سیستم آسانسورهای‌خانگی از جک‌های بالارونده هیدرولیکی استفاده می‌شود. از طرفی در واحدهای دوبلکس و سوبلکس و همچنین فروشگاه‌های چند طبقه می‌توان آسانسور هیدرولیک خانگی یا هوم لیفت نصب و اجرا کرد.