معنای دکمه های آسانسور چیست؟

معنای دکمه های آسانسور چیست؟

close door elevator.jpg.653x0 q80 crop smart افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

معنای دکمه های آسانسور: امروزه استفاده از آسانسور گسترش زیادی پیدا کرده است و اکثر ساختمان‌های طبقاتی که دارای 3 طبقه یا بیشتر هستند، مجهز به آسانسور هستند. از این رو، بهتر است افراد اطلاعات خود را درباره بخش‌های مختلف آسانسور افزایش دهند تا بتوانند به بهترین نحو از این تاسیسات استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور که رابط کاربری بین سرنشینان با پنل آسانسور محسوب می‌شود، دکمه های آسانسور است.

معنا و مفهوم برخی از دکمه های آسانسور، مانند کلیدهای طبقات برای تمامی افراد واضح می‌باشد؛ اما ممکن است برخی از این دکمه‌ها علائم و اشکالی نامفهوم داشته باشند و کاربرد آن‌ها واضح نباشد. بدین دلیل آگاهی از معنی دکمه های آسانسور موجب می‌شود بهتر و راحت‌تر از آسانسور استفاده کنید.

معنی دکمه های شاخص طبقات

شاخص‌ترین کلیدها در پنل شستی آسانسور، کلیدهای طبقات هستند که به صورت حروف یا اعداد بر روی دکمه‌ها حکاکی شده‌اند. هر کدام از این دکمه های شاخص طبقات آسانسور، معرف یک طبقه خاص هستند و با فشردن آن‌ها، شما توسط کابین به طبقه مربوطه هدایت می‌شوید. این دکمه‌ها در برخی موارد با ترکیبی از حروف نیز در پنل شستی آسانسور قرار داده می‌شوند.

برای مثال؛ در صورت مشاهده دکمه‌های P1، P2 و P3 بر روی پنل شستی آسانسور، می‌توان به این نتیجه رسید که ساختمان مربوطه دارای 3 طبقه پارکینگ است. همانطور که متوجه شدید، دکمه هایی که ترکیبی از اعداد و حروف هستند مفهوم واضحی دارند؛ اما برای هر یک از دکمه های آسانسور استانداردهایی در نظر گرفته شده است.

آسانسور استانداردهایی در نظر گرفته شده است.

طبقات منفی در آسانسور

دکمه های منفی طبقات، بیانگر این موضوع هستند که طبقات مربوطه، در زیر طبقه همکف قرار دارند و در واقع دکمه های طبقات زیرزمین در آسانسور هستند. گاها ممکن است در برخی از آسانسورها، از این دکمه به جای P یا پارکینگ نیز استفاده شود.

حرف G بر روی دکمه آسانسور به چه معناست؟

در آسانسور، G یا GF خلاصه شده کلمه Ground Floor و به معنای طبقه همکف می‌باشد. ممکن است در برخی از آسانسورها جهت بیان و نشان دادن طبقه همکف، از عدد 0 نیز استفاده شود. البته، چنین ساختاری بیشتر در کشورهای اروپایی رواج دارد. ممکن است در بعضی آسانسورها، دکمه G به صورت نورانی یا با رنگ سبز تعبیه شده باشد. این امر، جهت نشان دادن طبقه خروجی ساختمان است.

همچنین ممکن است علامت * را در کناره دکمه این طبقه نیز، مشاهده کنید. در این صورت، این کلید به معنای طبقه خروج اصلی یا لابی ساختمان خواهد بود. در برخی از آسانسور ها دکمه G مشاهده نمی‌شود، که در این آسانسور ها، دکمه طبقه همکف را با نماد های استاندار مخصوص در هر کشور به نمایش داده می‌شود. برخی از این نماد ها عبارت اند از:

  • :BVمخففBottenvaning(سوئدی)
  • :BGمخففBegane Ground(هلندی)
  • 😀مخفف Dasar (اندونزیایی)
  • :Eمخفف Erdgeschoss(آلمانی)
  • PT: مخفف PianoTerra (ایتالیایی)

حرف P بر روی دکمه آسانسور به چه معناست؟

به صورت کلی، دکمه P در آسانسور معرف طبقه پارکینگ است. همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره شد، اگر همانند مراکز تجاری، چندین طبقه پارکینگ در ساختمان وجود داشته باشد، این کلیدها به شکل P1، P2، P3، P4 و… طراحی و تعبیه می‌شوند.

معنی سایر دکمه‌های حروف در آسانسور

معنای دکمه های آسانسور

در آسانسورها، علاوه بر کلید طبقه همکف و کلید پارکینگ، دکمه های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند. البته، این دکمه های آسانسور در تمامی آن‌ها مشترک نخواهند بود و بیشتر به ویژگی‌های مربوطه ساختمان آن بستگی دارند. برای مثال؛ در صورتی که دسترسی به زیرزمین ساختمان از طریق آسانسور امکان‌پذیر باشد، از دکمه B یا Basement در آسانسور استفاده خواهد شد. در جدول زیر، مفاهیم دکمه های آسانسور به همراه توضیحات مربوطه آورده شده‌اند و شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات، به این جدول مراجعه کنید.

معنای دکمه های آسانسور