آداب استفاده از آسانسور

قبل از هر چیز باید بدانیم که با رعایت اصول، قوانین و مقررات در مورد همه چیز و فرهنگ استفاده از هر چیزی، شخصیت، اصل و منش خود را نشان می دهیم.
فرهنگ و آداب استفاده از آسانسور نه تنها از این قاعده مستثنی است، بلکه بسیار مهم است. دلیل این اهمیت عمومی بودن این وسیله نقلیه و استفاده هزاران نفر در طول روز است. با این وجود، با احترام به فرهنگ و آداب استفاده از آسانسور، ابتدا برای خود و سپس به دیگران احترام و ارزش قائل شده اید.

آداب استفاده از آسانسور

آداب استفاده از آسانسور: برای بعضی از افراد، به دلیل کلاستروفوبیا (ترس از محیط های بسته) و همینطور ترس از ارتفاع و اضطراب اجتماعی، سوار شدن به آسانسور، می تواند موقعیتی پراسترس باشد. صرف نظر از اینکه سرکارید، در دانشگاه هستید یا در آپارتمانی مرتفع زندگی می کنید، بد نیست که ادب را در آسانسور رعایت کنید. سالانه، افراد بیش از 120 میلیارد بار سوار آسانسور می شوند. اما بعضی از افراد هنوز از قوانین آسانسور آگاهی ندارند. برای حصول اطمینان از رعایت آداب صحیح رفتار در آسانسور، در زیر نکاتی معرفی شده تا موجبات راحتی شما و سرنشین های همراه در آسانسور فراهم شود.

بخش اول: رعایت آداب آسانسور هنگام سوارشدن

آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

1- هنگامی که منتظر هستید، در قسمت کناری بایستید. در حالیکه منتظر آسانسور هستید، از درها فاصله بگیرید. ممکن است شخصی در این طبقه از آسانسور خارج شود، شما همیشه باید قبل از اینکه اقدام به سوار شدن بکنید، اجازه بدهید افراد خارج شوند. در سمت راستِ در بایستید تا قسمت وسط و چپ برای افرادی که از آسانسور خارج می شوند، باز باشد. تا زمانیکه همه افراد از آسانسور پیاده نشده‌اند، سوار نشوید و اجازه دهید فرد داخل کابین آسانسور از داخل بطور کامل خارج شود .

آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

2- اگر زحمتی نیست در را نگه دارید….، در این خصوص، بحث و گفتگوی زیادی هست. آیا باید در را نگه دارید یا خیر؟ برای تصمیم گیری در این مورد، از پیشنهادهای زیر برای راهنمایی استفاده کنید:

  • اگر در آسانسوری هستید که ظرفیت کابین آن پر شده، در را نگه ندارید. زیرا همه افراد داخل آسانسور را معطل کرده و یک نفر دیگر را به زور داخل فضای تنگ می کنید.
  • اگر در آسانسور تنها هستید، آداب آسانسور حکم می کند برای فردی که به سمت آسانسور حرکت می کند در را نگه دارید.
  • در را برای دوست یا همکاری که برای گرفتن قهوه یا رفتن به سرویس بهداشتی رفته، نگه ندارید. هیچوقت در یک آسانسور شلوغ، در را بیشتر از 15-20 ثانیه نگه ندارید.
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

3- یکی از آداب استفاده از آسانسور این است که هیچگاه سعی نکنید به زور سوار آسانسور پر شوید. وقتی در باز شد و دیدید که آسانسور ظرفیت آن  پر است، سعی نکنید در حالیکه جایی برای شما نیست به زور خود را داخل آسانسور جا کنید. اگر در صف ایستاده اید و قبل از اینکه نوبت به شما برسد، آسانسور پر شد، صبر کنید تا آسانسور بعدی برسد.

  • از دیگران نخواهید که در را برای شما نگه دارند. اگر نمی توانید قبل از بسته شدن درهای آسانسور، برسید، با رعایت ادب منتظر آسانسور بعدی بمانید. افرادی که نوبتشان رسیده به اندازه شما مهم اند.
  • در زمان شیوع کوید 19، سوار آسانسوری که بیش از 3 سرنشین دارد نشوید و در قسمت های رو به رو بایستید.
  • جلوی بسته شدن درب آسانسور هایی که مجهز به پرده نوری آسانسور مجهز هستند نشوید ، کافیست که جسمی در مقبل
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

4- دکمه را شما فشار دهید. اگر شما نزدیک شاسی آسانسور ایستاده اید، مایل باشید تا برای کسی که از شما درخواست می کند، دکمه را فشار دهید. همچنین می توانید از کسی که تازه داخل آسانسور شده بپرسید به کدام طبقه میرود.

  • جز در مواردی که خودتان نمی توانید دکمه را فشار دهید، از شخص دیگری نخواهید که دکمه را فشار دهد.
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

5- به قسمت عقب حرکت کنید. وقتی سوار آسانسور می شوید، در صف حرکت کنید تا بقیه بتوانند پشت سر شما سوار شوند یا در طبقه دیگر سوار شوند. اگر آخرین کسی هستید که قرار است پیاده شود، در دورترین نقطه از در بمانید. اگر قرار است به طبقه هم کف یا طبقه آخر بروید، بهتر است بعد از سوار شدن به آسانسور از درها بیشترین فاصله را داشته باشید. اینگونه شما از ایجاد مزاحمت به دیگران اجتناب می کنید.

  • اگر به طور اتفاقی در قسمت جلوی آسانسور سوار شدید، وقتی درِ آسانسور در هر طبقه باز می شود، حتما پیاده شوید. در این حالت، وقتی افراد قسمت عقب آسانسور پیاده می شوند، آسانسور را با دست خود نگه دارید.
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

6- سریع خارج شوید. وقتی به طبقه مدنظرتان رسیدید، سریع پیاده شوید تا افرادی که منتظر سوار شدن هستند، بتوانند سوار شوند. از اینکه اجازه بدهید بقیه از شما زودتر پیاده شوند نگرانی به دل خود راه ندهید، مگر اینکه آنها در حال پیاده شدن باشند. به طرزی سریع و منظم خارج شوید. اما هنگام خارج شدن، بقیه را هل ندهید یا نقش برزمین نکنید.

  • اگر در قسمت پشتی هستید و طبقه مدنظرتان در حال رسیدن است، اعلام کنید. یک «ببخشید، طبقه بعدی پیاده میشوم» کافی است. سپس به قسمت جلویی بروید یا صبر کنید آسانسور بایستد.
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

7- رفتن از مسیر پله ها را نیز در نظر داشته باشید. وقتی مسیرتان تنها، یک، دو یا سه طبقه است، به جای آسانسور از پله استفاده کنید. جز در مواردی که زخمی هستید یا نمی توانید از پله ها بالا بروید یا اشیا سنگینی حمل می کنید، نباید برای مسیر یک طبقه ای، از آسانسور استفاده کنید. استفاده از آسانسور برای دو یا سه طبقه به خصوص در زمان های شلوغی، تاحدودی برخلاف آداب آسانسور است. اجازه دهید آسانسور در اختیار افرادی که مسیر طولانی در پیش دارند یا نمی توانند از پله‌ها بالا بروند قرار بگیرد.

آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر
آداب استفاده از آسانسور-شرکت آسانسور افلاک مهر

8- به صف احترام بگذارید. اگر آسانسور به قدری شلوغ است که باید افراد در صف بایستند، هیچ وقت از صف تخطی نکنید. مثل بقیه افراد، صبر کنید تا نوبتتان برسد. اگر عجله دارید، سعی کنید زودتر برسید یا از پله ها بروید.

بخش دوم: رعایت آداب آسانسور بعد از سوارشدن/هنگام حرکت آسانسور

408 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

1- کم صحبت کنید. یکی از بزرگترین مسائل درمورد آداب آسانسور این است که آیا باید صحبت کوچکی انجام شود یا نه. اکثر افراد برای صحبت کردن در آسانسور دودل هستند. اما بد نیست یک احوالپرسی مختصری انجام بدهید مثل صبح بخیر یا سلام. به خصوص اگر با همکارها و همسایه‌هایتان سوار آسانسور شده اید.

  • اگر همراه با شخصی داخل آسانسور شده اید، تا زمانی که سوار آسانسور هستید، از صحبت کردن دست بردارید. تا زمانیکه به مقصد نرسیده اید، مکالمه را متوقف کنید.
  • اگر می خواهید با یک همکار در آسانسور صحبت کنید، مکالمه را کوتاه انجام دهید. هیچ وقت زمانی که سوار آسانسور هستید، غیبت نکنید یا درباره مسائل شخصی و خصوصی حرف نزنید.

409 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

2- همچنین از دیگر آداب استفاده از آسانسور این است که به فضا احترام بگذارید. هیچ چیزی آزاردهنده تر از این نیست که در یک آسانسور خلوت، شخص دیگری با فاصله 15 سانتی متر از شما ایستاده باشد. اگر آسانسور شلوغ باشد، تا جایی که امکان دارد برای دیگران جا بازکنید بدون اینکه جا را برای دیگران یا خودتان تنگ کنید. هنگامی که در آسانسور ایستاده اید، خط مشی های زیر را رعایت کنید.

  • اگر به غیر از شما یک یا دو نفر درآسانسور هست، به قسمت های کناری متمایز آسانسور بروید
  • اگر چهار نفر باشند، هرکدام به یک گوشه بروید
  • اگر پنج نفر یا بیشتر در آسانسور باشد، به گونه ای پخش شوید که فاصله بین افراد در آسانسور با هم مساوی باشد

410 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

3- رو به جلو بایستید. برقراری تماس چشمی سریع، تبسم زدن و تکان دادن سر به نشانه سلام زمانی که داخل آسانسور می شوید، رفتاری شایسته است. پس از آن، برگردید و رو به در بایستید. پشت به در کردن و روبه سرنشین ها ایستادن، تخطی بزرگی از آداب آسانسور محسوب می شود و ممکن است باعث خجالت‌زدگی بعضی از افراد شود.

411 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

4- همه اشیا را با پاهایتان نگه دارید. اگر کیف، کوله پشتی، پاکت خرید یا سایر وسایل حجیم به همراه دارید، آنها را در قسمت پایینی و درست جلوی خودتان یا در کنارتان نگه دارید. پاها کمتر از قسمتهای فوقانی بدن فضا اشغال می کنند، به همین دلیل در این قسمت فضای بیشتری برای کیف هست.

  • اگر در قسمت پشتی آسانسور هستید و شیئی بزرگی حمل می کنید، آن را پایین نگهدارید. وقتی طبقه مدنظرتان نزدیک شد، به بقیه اطلاع بدهید که می خواهید پیاده شوید، و اگر هنگام خروج به طور تصادفی به کسی برخورد کردید، معذرت خواهی کنید.

412 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

5- هیچ وقت با گوشی حرف نزنید. یک اشتباه بزرگ در آسانسور، صحبت کردن با گوشی است. قبل از داخل شدن به آسانسور هرگونه تماس را قطع کنید، یا اینکه گوشی خود را تا زمان خروج به حالت بی‌صدا بگذارید.

413 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

6- زیاد حرکت نکنید. آسانسورها فضای محدودی دارند، و در ساختمان های اداری شلوغ، بسیاری از افراد سعی می کنند داخل یک کابین جا بگیرند. حرکات اضافی ممکن است سایر سرنشین های آسانسور را اذیت کند یا باعث شود تماس های بدنی ناخواسته ای ایجاد شود. تکان دادن پاها، قدم زدن، حرکت دادن بازوها یا سایر حرکات ممکن است منجربه برخورد شما با سایر سرنشین ها شود.

  • پیامک نوشتن یا نگاه کردن به گوشی خود، یک روش رایج برای پیشگیری از تماس چشمی با غریبه هاست. اما در یک آسانسور شلوغ پیامک ننویسید. در آسانسور محدودیت فضا هست و کار کردن با گوشی فضا اشغال می کند. به همین دلیل با این کار ممکن است با بقیه افراد برخورد پیدا کنید.

414 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

7- آخرین موضوع در رابطه با آداب استفاده از آسانسور این است که به فکر بوی بد باشید. بهداشت خوب هر روز باید رعایت شود، به خصوص اگر به طور منظم از آسانسور استفاده می کنید. فضای کوچک و محدود آسانسور می تواند توجهات را به بوی بدن جذب کند. هنگامی که سوار آسانسور هستید، سعی کنید آروغ نزنید و اگر زدید معذرت‌خواهی کنید. غذاهای بدبو را به همراه خود به آسانسور نیاورید. به جای آن، غذا را در ظرف بیاورید. هیچ وقت در آسانسور غذا نخورید. هیچوقت عطر یا کرم نزنید. بویی که برای شما عادی است، شاید حال بقیه افراد را به هم بزند.

چند توصیه پایانی

در این قسمت قصد داریم چند توصیه مهم از فرهنگ و آداب استفاده از آسانسور را با شما همراهان عزیز در میان بگذاریم. لطفاً این موارد را رعایت و به دیگران هم آموزش دهید.