موقع گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

موقع گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

گیر کردن در آسانسور: اینکه آپارتمان‌ها تبدیل به یکی از عناصر اصلی زندگی شهری شده‌اند و اصولا همه‌گیر شدن ساختمان‌های بلند مرتبه مدیون وجود آسانسور هاست. شاید برای یک ساختمان سه یا چهار طبقه ضرورت وجود آسانسور چندان حس نشود (هر چند این روزها در این ساختمان‌ها هم وجود آسانسور حیاتی است) اما مطمئنا در آپارتمان‌هایی با تعداد طبقات بالا، نبود آسانسور امری غیر منطقی به نظر می‌رسد.

با این حال آسانسور یک وسیله‌ است و همه‌ وسیله‌ها روزی با نقص روبه‌رو شده یا خراب می‌شوند. اما این موضوع زمانی مشکل‌ آفرین است که این نقص هنگام حضور افراد در داخل آسانسور رخ دهد. گیر کردن در آسانسور شاید کابوس بسیاری از ما باشد. به خصوص که ممکن است داستان‌های عجیب و غریبی هم در این مورد خوانده یا شنیده باشیم. در این مطلب می‌خواهیم تمامی زوایای این اتفاق را با هم بررسی کرده و بر این ترس غلبه کنیم.

گیر کردن در آسانسور

گیر کردن آسانسورها رایج‌ ترین مشکلی است که از آن‌ها دیده می‌شود، اما خودِ گیر کردن نقص اصلی نیست. در واقع زمانی که اخلالی در سیستم حرکتیِ آسانسور به وجود می‌آید ترمزش فعال شده و کابین آسانسور را در موقعیت فعلی‌اش نگه می‌دارد. پس گیر کردن آسانسور به نوعی واکنش سیستم برای حفاظت از سرنشینان کابین در مقابل اخلال در سیستم محرک آسانسور است.

اما این اخلال به سه دلیل عمده اتفاق می‌افتد:

  1. قطع شدن ناگهانی برق: این اتفاق می‌تواند به خاطر اخلال در شرکت برق، خطای انسانی یا اتفاقات طبیعی رخ دهد.
  2. استفاده نادرست از آسانسور : زمانی که مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می‌کنند، مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوارش می‌شوند یا در را به زور باز نگه می‌دارند و مواردی از این دست می‌تواند منجر به اخلال در سیستم آسانسور و متوقف شدن آن شود.
  3. نقص مکانیکی و والکترونیکی: آسانسور مانند هر وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی ممکن است با نقص رو‌به‌رو شود که اگر این اتفاق حین خدمت‌رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می‌شود.

8 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

اگر گیر کردن آسانسور به خاطر قطع شدن ناگهانی برق باشد و آسانسور شما به سیستم برق اضطراری مجهز باشد هیچ جای نگرانی نیست. چون آسانسور از برق اضطراری استفاده کرده و شما را در اولین طبقه پیاده می‌کند. بنابراین اگر قصد ساخت آپارتمان دارید، هنگام خرید آسانسور می‌توانید مجهز بودن به سیستم برق اضطراری را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید.

در مورد ظرفیت آسانسور هم ذکر یک نکته ضروری است. در محاسبات و طراحی آسانسورها وزن هر انسان را معادل ۷۵ کیلوگرم در نظر می‌گیرند. پس اگر در آسانسور به جای ظرفیت مجاز تعداد افراد مجاز نوشته شده بود می‌توانید با ضرب آن در عدد ۷۵ وزن مجاز را محاسبه کنید. سعی کنید هرگز بیش از ظرفیت مجاز آسانسور را پر نکنید.

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

گیر کردن در آسانسور بی‌شک تجربه‌ای دلهره‌آور است. حبس شدن در اتاقکی کوچک در میان زمین و هوا می‌تواند هر انسانی را وحشت‌ زده کند. اما مهم‌ترین نکته هنگام گیر کردن در آسانسور این است که خونسردی خود را حفظ کنید. البته این توصیه‌ای بی پایه و اساس نیست، زیرا وقتی که در آسانسور گیر کرده‌اید چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

می‌ترسید اکسیژن تمام شود و خفه شوید؟ ترستان بیهوده است. دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیست. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن رو‌به‌رو نمی‌شوید.

توصیه های هنگام گیر کردن در آسانسور

می‌ترسید کابین سقوط کند؟ باز هم ترستان بیهوده است. سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است.

می‌ترسید چراغ‌های کابین خاموش شوند؟ باز هم نیازی به ترس نیست. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها موقع گیر کردن نیز همچنان کار می‌کند، حتی اگر جریان برق قطع شده باشد.

9 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور از تمام شدن اکسیژن و خفه شدن نترسید! چون دیوارهای کابین در مقابل هوا کاملا ایزوله نیستن.

پس آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر افراد دیگری هم در آسانسور با شما هستند و ترسیده‌اند، با دلیل و منطق آرامشان کنید. قدم بعدی هنگام گیر کردن در آسانسور ارتباط با افراد خارج از کابین است. بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

بقیه‌ آسانسورها زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می‌کند. اما اگر هیچ‌کدام آن‌ها کار نکرد می‌توانید دست به دامن تلفن همراهتان شوید. اگر هم تلفنتان آنتن نمی‌داد سعی کنید داد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدایتان را بشنود..

وقتی که توانستید با کسی ارتباط برقرار کنید باید وضعیت خودتان را به او اطلاع دهید. بگویید چند نفر در کابین هستند، بین کدام طبقات گیر کرده‌اید و آیا کسی از افرادِ گیر کرده بیماری قلبی دارد یا خیر.

10 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور

بازرسی آسانسورها

برای جلوگیری از مشکلات آسانسورها باید به صورت دوره‌ای از آسانسور و تجهیزات آن بازدید کرد. بر اساس مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان این بازدیدها باید حداقل ماهانه باشند و در آن کلیه‌ قطعات و تجهیزات چه برقی و چه مکانیکی بازدید شده و گزارش بازدید در پرونده نگهداری ساختمان ثبت شود.

اگر حین بازدید مشخص شد که قطعه یا قطعاتی نیاز به تعمیر، تنظیم یا تعویض دارند وظیفه‌ این کار بر عهده‌ مسئول نگهداری ساختمان است. تا زمانی که این کار انجام نشده دستگاه باید خاموش شود. مسئول نگهداری ساختمان باید با نصب اطلاعیه روی تمام درهای آسانسور خارج از سرویس بودن دستگاه را به اطلاع استفاده‌کنندگان برساند و از یک تعمیرکار بخواهد تا به مشکل رسیدگی کند.

بر اساس مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان علاوه بر بازدیدهای ماهانه توسط تعمیرکار ، آسانسورها باید سالانه توسط بازرسان ذی‌صلاح بازرسی شوند. بازرسان مجوز خود را از سازمان ملی استاندارد دریافت می‌کنند و فهرستی از آن‌ها در وب‌سایت این سازمان وجود دارد .