چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ می‌خواهیم، کلیه عوامل تاثیرگذار بر قیمت آسانسور را بررسی نماییم. عوامل بسیاری بر قیمت آسانسور و نصب آن تاثیر گذار هستند که به جهت شناخت این عوامل به تفصیل به شرح آنها می‌پردازیم و ضمنا با برخی اصطلاحات و عبارات این صنعت نیز آشنا می‌شویم.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟|اصطلاحات و عبارات این صنعت

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟
چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟

1.کورس(میزان پیمایش) کابین آسانسور:

طول مسیری که یک آسانسور از پایین‌ترین ایستگاه(توقف یا طبقه) تا بالاترین ایستگاه طی می‌کند. این عامل معمولا ارتباط مستقیمی با تعداد طبقات ساختمان نیز دارد. هر چه میزان کورس یک آسانسور بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز بیشتر می‌گردد.

کورس آسانسور در یک ساختمان 7 طبقه معمولی در حدود 20 متر می‌باشد.

2.ظرفیت آسانسور:

بار نامی یا ظرفیت آسانسور به تعداد نفرات مجاز به استفاده از آسانسور (در آسانسورهای نفربر) و یا میزان بار مجاز به بارگیری کابین (در آسانسورهای باربر) گفته می‌شود. هرچه این مقدار بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز بیشتر می‌گردد.

در ساختمان‌های مسکونی ظرفیت آسانسور معمولا بین 6 تا 13 نفر می‌باشد. در زیر جدول ابعاد استاندارد کابین را مشاهده می‌نماییم.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ |شرکت آسانسورافلاک مهر
چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ |شرکت آسانسورافلاک مهر

3.سرعت آسانسور:

زمانی که آسانسور از پایین‌ترین طبقات شروع به حرکت می‌کند معمولا پس از طی حدود 30 تا 40 درصد از کل کورس، کابین به بیشترین مقدار سرعت خود می‌رسد. این سرعت به عنوان سرعت آسانسور و یا سرعت نامی آسانسور نامیده میشود.

هرچه مقدار این سرعت بیشتر باشد، قیمت آسانسور بیشتر می‌گردد. در ساختمان های مسکونی سرعت آسانسور معمولا بین 1 تا 1.6 متر بر ثانیه می‌باشد.

4.نوع سیستم محرکه:

آسانسورها به تناسب این که نیروی محرکه تولید شده در الکتروموتور به وسیله روغن در جک به کابین منتقل شود و یا بوسیله چرخش فلکه موتور یا گیربکس از طریق سیم فولادی (سیم بکسل) کابین را به حرکت درآورند به دو دسته کلی هیدرولیک یا کششی تقسیم می‌شوند.

همچنین آسانسورهای کششی نیز خود به دو دسته گیربکس و گیرلس تقسیم می‌شوند. به طور کلی آسانسور های با سیستم هیدرولیک از انواع معمولی آسانسورهای گیربکس گرانتر هستند. همچنین قیمت آسانسور های با موتور گیرلس از انواع گیربکسی آنها گران‌تر می‌شود.

آسانسورهای ساختمان‌های مسکونی در حدود 60 درصد از مواقع گیربکسی، 30 درصد از مواقع گیرلس و 10 درصد باقی مانده از نوع هیدرولیک می‌باشد.

civil 2 Copy افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور
نمونه یک آسانسور هیدرولیک
201819211848398 افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور
نمونه یک آسانسور کششی

5.تعداد درب‌های کابین:

یکی دیگر از مواردی که در قیمت آسانسور تاثیر بسزایی دارد تعداد درب‌های کابین آسانسور می‌باشد. آسانسورها غالبا دارای یک درب کابین می‌باشند ولی با توجه به محدودیت‌های معماری ساختمان‌ها، بعضا شاهد آسانسورهایی با دو درب و یا حتی سه درب کابین هستیم.

در انواع دو درب تونلی(دو درب کابین در دو وجه مقابل یکدیگر باز می‌شوند) قیمت آسانسور تفاوت چشمگیری نمی‌کند. ولی قیمت آسانسورهای با دو درب مجاور و یا سه درب، بسیار گرانتراز آسانسورهای معمولی می‌باشد.

در خرید آسانسور های با دو درب مجاور و یا سه درب باید بسیار توجه نمایید. زیرا اگر طراحی به شکل درستی انجام نشود، مشکلات بعدی بسیار بیشتر و غیر قابل جبران تر نسبت به آسانسورهای معمولی می‌باشد.

6.محدودیت‌های اجرایی (PITLESS OR ROOMLESS):

برخی از محدودیت‌های اجرایی بر قیمت آسانسور تاثیر بسیاری می‌گذارد. به عنوان مثال ساختمانی که در بام آن ایستگاه آسانسور تعبیه شده باشد ولی از طرفی به هر دلیلی نتواند فضای موتورخانه و بالاسری (over head) باید به صورت روملس (machine room less) اجرا گردد .

همینطور اگر فضای چاهک (pit) نداشته باشد باید به صورت pitless اجرا گردد. قیمت این آسانسورها به علت پیچیدگی طراحی و اجرایی ای که دارند گرانتر هستند و در خرید آنها باید توجه ویژه‌ای نمود.

room افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور
نمونه یک آسانسور با موتورخانه(machine room)
roomless افلاک مهر طراحی و فروش آسانسور |نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری تجهیزات آسانسور
نمونه یک آسانسور بدون موتورخانه(machine room less)

7. کیفیت، برند و ظاهر قطعات تشکیل دهنده آسانسور:

به طور کلی کیفیت هر قطعه از آسانسور در قیمت خرید آسانسور تاثیر فراوانی میتواند داشته باشد.

به طور مثال برای یک آسانسور 6 نفره با 8 ایستگاه میتوان 2 مدل موتور گیربکس در نظر گرفت که یکی از آن دو قیمتی معادل 5 برابر دیگری داشته باشد که این تفاوت قیمت هم ناشی از تفاوت در تولید و کاربری آن ها و هم ناشی از تفاوت برند آنهاست.

همچنین ایجاد تفاوت در ظاهر قطعات می‌تواند اختلاف قیمت چند برابری میان 2 کالای یکسان ایجاد کند . به عنوان مثال میتوان درب تمام اتوماتیکی که پوشش ظاهری رنگ دارد را با پوشش استیل طرحدار پوشاند و قیمت آن تقریبا 3 برابر می‌گردد.

در بالا به بسیاری از عواملی که در قیمت آسانسور تفاوت ایجاد می‌کردند اشاره کردیم که البته بسیاری عوامل دیگر نیز مانند شرکت فروشنده و مجری آسانسور، شرایط زمانبندی پروژه، شرایط اجرایی پروژه و…. نیز اشاره نمود.

 قیمت آسانسور به چه عواملی بستگی دارد ؟ 

عوامل موثر بر قیمت آسانسور متعدد هستند که البته به جز هزینه ساخت و خرید آسانسور و تجهیزات آن قیمت نصب و خدمات آسانسور نیز از عوامل موثر بر قیمت آسانسور محسوب می شوند. اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت آسانسور شامل موارد زیر می شود:

  • کاربری آسانسور
  • نوع آسانسور
  • برند تجهیزات آسانسور
  • تعداد توقف آسانسور
  • کابین آسانسور
  • اتوماتیک بودن درب آسانسور
  • وضعیت ظاهری آسانسور
  • مسافت
  • ارتفاع ساختمان
  • تعداد طبقات با توجه به ظرفیت موردنیاز
  • ارتفاع بدنه آسانسور
  • آماده یا نیمه کاره بودن ساختمان

 

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ …. اندازه، درب ها و تعداد توقف های کابین

یکی از اصلی ترین فاکتورها که با قیمت انواع آسانسور رابطه مستقیم دارد اندازه کابین می باشد. واضح است که هرچه اندازه کابین بزرگتر باشد، قیمت آسانسور نیز بالاتر خواهد بود. به طور معمول از کابین های بسیار بزرگ در ساختمان های تجاری با تردد بسیار زیاد استفاده می شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود در ساختمان هایی با تعداد طبقات پایین از آسانسورهایی با کابین کوچکتر استفاده شود. زیرا این آسانسورها علاوه بر قیمت کمتر نصب راحت تری نیز دارد. یکی دیگر از فاکتور های پر اهمیت در هنگام تعیین قیمت آسانسور تعداد توقف‌ های کابین می باشد.

بدیهی است که در ساختمان هایی با تعداد طبقات بسیار بالا نیاز است از آسانسورهایی با قدرت بالاتر استفاده شود. به عنوان مثال نمی توان از آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان هایی با تعداد طبقات بیش از ۸ استفاده کرد. بطوری که در این نوع ساختمان ها باید آسانسورهای کششی مورد استفاده قرار بگیرند.

قیمت آسانسور های کششی بسیار بالاتر از آسانسورهای هیدرولیکی می باشد. همچنین در اکثر موارد ساختمان هایی که از تعداد طبقات بالاتری برخوردار می باشند از جمله ساختمان های پر تردد به شمار می آید.

بنابراین لازم است کابین آسانسور به منظور جابجا کردن تعداد افراد زیاد از اندازه و ظرفیت کافی برخوردار باشد. علاوه بر قیمت بالای کابین، نصب این نوع آسانسورها به نسبت سخت تر از آسانسورهایی با کابین کوچکتر می باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده تجهیزات دیگری از کابین می توانند در تعیین قیمت آسانسور تاثیر بسزایی داشته باشند. یکی از این موارد در بازار می باشد. به طور کلی درب آسانسور می تواند انواع مختلف اتوماتیک، غیر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را داشته باشد.

واضح و مبرهن است که قیمت درب های اتوماتیک به نسبت بیشتر از نیمه اتوماتیک و قیمت درب های نیمه اتوماتیک نیز بیشتر از درب های اتوماتیک خواهد بود.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ …. نوع ساختمان و برند آسانسور

از جمله دیگر فاکتورهای بسیار موثر در قیمت انواع آسانسور می توان به برند استفاده شده در آسانسور اشاره کرد. از برندهای خارجی معروف آسانسور می توان به Express, lift, sigma, IRIS, MUSE و غیره اشاره کرد.

واضح و بدیهی است که استفاده از برند خارجی باعث بالاتر رفتن قیمت آسانسور می شود. این آسانسورها به واسطه کیفیت بسیار بالای قطعات از قیمت بالاتری برخوردار می باشند.

البته تعداد بسیار زیادی از برند های ایرانی نیز وجود دارند که از قطعات بسیار با کیفیت در ساختار آسانسور استفاده می نمایند. قیمت آسانسور های چنین برند ها نیز بسیار بالاتر است و دیگر برند ها خواهد بود.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ |شرکت آسانسور افلاک مهر
چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ |شرکت آسانسور افلاک مهر

یکی دیگر از نکات پر اهمیت در تعیین قیمت انواع آسانسور نوع و شرایط ساختمان می باشد. به گونه ای که ساختمان هایی که از طبقات بیشتری برخوردار اند نیاز به آسانسورهای با قیمت بالاتری می باشند.

همچنین نکات دیگری مانند لوکس بودن ساختمان نیز از جمله مواردی است که در قیمت آسانسور تاثیر بسزایی دارد. به طوری که ممکن است در ساختمان های با نمای بسیار زیبا، از آسانسور های پانوراما استفاده شود که این آسانسورها هزینه بسیار بیشتری نسبت به دیگران آسانسورها دارند.

به علاوه در ساختمان های بسیار لوکس و جالب بایستی قطعات تشکیل دهنده آسانسورها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و طراحی و تزیین داخل کابین نیز بایستی منحصر به فرد باشد. کلیه این عوامل باعث افزایش قیمت آسانسور خواهند شد.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟:::تضمین کیفیت و امنیت در آسانسور افلاک مهر

کیفیت و امنیت آسانسور خود، به عنوان یک انتخاب مطمئن و اعتمادی در بازار آسانسور شناخته می‌شود. این شرکت از استانداردهای بین‌المللی در تولید و نصب آسانسورها پیروی می‌کند و محصولات خود را با بالاترین معیارهای کیفیتی عرضه می‌کند.

 

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر می‌گذارند؟ :::عوامل مؤثر در تعیین قیمت آسانسور

قیمت آسانسور به چندین عامل مرتبط بستگی دارد. در ادامه به تحلیل و بررسی این عوامل خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم تا تصمیم بهتری در انتخاب آسانسور مناسب برای نیازهای خود بگیرید.

1. نوع و کاربری آسانسور

نوع و کاربری آسانسور از مهم‌ترین عواملی است که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. آیا آسانسور برای مصارف مسکونی استفاده می‌شود یا برای ساختمان‌های تجاری و اداری؟ نوع کاربری آسانسور تعیین کننده نوع ویژگی‌های فنی آن است.

به طور کلی، آسانسورهای صنعتی و تجاری معمولاً گران‌تر از آسانسورهای مسکونی هستند. این نکته باید در نظر گرفته شود.

2. ظرفیت باری آسانسور

ظرفیت باری آسانسور، به مقدار وزنی که این وسیله می‌تواند حمل کند، اشاره دارد. ظرفیت باری انتخابی باید با نیازهای ساختمان همخوانی داشته باشد. اگر آسانسور برای یک ساختمان تجاری با نیاز به حمل بار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش ظرفیت باری ممکن است به افزایش قیمت منجر شود.

3. ابعاد و طراحی آسانسور

ابعاد و طراحی آسانسور نیز در تعیین قیمت آن دخالت دارند. آسانسورهایی با طراحی‌های خاص و شیک معمولاً گران‌تر از آسانسورهای ساده و کلاسیک هستند. همچنین، اگر فضای مخصوصی برای نصب آسانسور در ساختمان لازم باشد یا ابعاد محدودی داشته باشید، هزینه نصب و تنظیم آسانسور ممکن است افزایش یابد.

4. تکنولوژی و تجهیزات اختیاری

میزان پیشرفت تکنولوژی در آسانسورها نیز به عنوان یک عامل مهم در تعیین قیمت آن تأثیر می‌گذارد. آسانسورهای مدرن ممکن است دارای ویژگی‌هایی همچون دوربین‌های مداربسته، صفحه نمایش تاچ اسکرین، سیستم‌های ایمنی پیشرفته و کنترل هوش مصنوعی باشند.

این تجهیزات اختیاری معمولاً هزینه بیشتری دارند و به تنظیمات نهایی آسانسور اضافه می‌شوند.

5. محل نصب آسانسور

محل نصب آسانسور نیز در تعیین قیمت آن مؤثر است. آیا آسانسور در یک ساختمان موجود نصب می‌شود یا نیاز به تخریب و بازسازی برخی اجزای ساختمان دارد؟ نصب آسانسور در ساختمان‌های موجود ممکن است با پیچیدگی‌های بیشتری همراه باشد و هزینه بالاتری داشته باشد.

6. قوانین و مقررات محلی

قوانین و مقررات محلی نیز در تعیین قیمت آسانسور تأثیر دارند. ممکن است در مناطق مختلف مقررات مختلفی برای نصب آسانسورها وجود داشته باشد. این مقررات می‌توانند به تصویب و نظارت بر روی طراحی و نصب آسانسورها مشترکانه باشند و ممکن است به عنوان یک هزینه اضافی برای پروژه در نظر گرفته میشود.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *